• :16781
  • ابحث عن طبيبك
  • احجز عيادتك
  • |
×

5 نصائح للحفاظ نظام غذائي صحي ووزن مثالي

1-حاولي التقليل من الكفايين لأنه يسبب تراكم الدهون في الجزء السفلي من الجسم.

2-خلي معاكي دايماً زجاجة مياة في كل مكان تروحيه، شرب الماء باستمرار هيساعد على الإحساس بالشبع ويخليكي تقليلي من المشروبات الغازية المليئة بالسعرات الحرارية.

3- متجوعيش نفسك!! دة من أخطر  الأسباب اللي بتؤدي لزيادة الوزن لأنك لما بتمنعي نفسك من الأكل لفترات طويلة معدلات الحرق بتقل جداً عشان جسمك بيكون عايز يحافظ على السعرات الحرارية الموجودة فيه لأطول وقت ممكن. وأول ماتاكلي أي حاجة بيقوم بتخزينها في صورة دهون. وطبعاً كمية الأكل اللي بتاكليها في حالة الجوع الشديد كبيرة ومعدلات حرق الجسم بطيئة جداً فبتكون النتيجة زيادة الوزن بشكل واضح مع تراكم الدهون في مناطق صعبة التخلص منها يطلق عليها "الدهون العنيدة".

4- قللي السكر في مشروباتك بالتدريج. حاولي تقليل عدد معالق السكر كل أسبوعين. يعني لو بتاخدي معلقتين سكر خليهم 1 ½ لمدة أسبوعين وبعدين قلليهم لمعلقة واحدة لمدة أسبوعين وهكذا لغاية متوصلي إنك تشربي كل حاجة بدون إضافة سكر. حاولي تستمتعي بطعم الحاجة اللي بتشربيها 

5- أكثري من تناول الأطعمة التي تزيد معدل حرق الدهون،

-الفلفل الأحمر، إضافة القليل من الشطة أو الصوص الحار يساعد على سرعة الحرق.
-الأطعمة الغنية بأوميجا 3 مثل السردين، السلمون، عين الجمل وغيرها.وتعد الأغذية الغنية بالأوميجا 3 من أكثر الأطعمة التي تساعد على الحفاظ على صحة القلب. 
-الموز  من الفواكه السهل تناولها وتعطيكي إحساس بالشبع وتساعد على الحرق. 

اترك تعليق

بريدك الألكترونى ليس للنشر والحقول المطلوبة مشار اليها ب *